. JURIŠNIK SOKO J-21 JASTREB
VRSTA: jurišni avion
TIP: SOKO J-21 Jastreb
PRIPADNOST: Jugoslavensko ratno zrakoplovstvo
DIMENZIJE: d=10,88 m, razmah krila=10,56m (11,68 s dodatnim spremnicima), maks. poletna težina=5.100 kg
NAORUŽANJE: 3 x 12,7 mm Browning, izbor bombi, nevođena raketna zrna
MOTOR: mlazni motor Rolls Royce Viper Mk 531, potisak = 13,32 kN
BRZINA: krstarenja=720 km/h na 5.000 m, najveća=820 km/h na 6.000 m
MAKS. VISINA LETA: 12.000 m
SRUŠEN: 18. ili 19. 9. 1991.
UZROK: protuzračna obrana
MJESTO: Rogoznica, uvala Movar
KOORDINATE: 43˚ 30,7' N, 15˚ 57,4’ E
TEŽINA PRONALAŽENJA: Lokacija je nedaleko od obale (oko 150 m), ali bez pomoći instrumenata (GPS) pozicija se teško pronalazi.
NAJVEĆA DUBINA: oko 10 m
NAJMANJA DUBINA: oko 9 m
STRUJE: slaba, samo povremeno umjerena
PRISTUP: pristup moguć brodom ili kopnom
VIDLJIVOST: dobra, a katkada vrlo dobra
ŽIVI SVIJET: jednolik život na i oko olupine
ZNANJA I VJEŠTINE: sve ronilačke kategorije bez ograničenja
POVIJESNA VAŽNOST: postoji
Povijest:
SOKO J-21 Jastreb je jednosjedni, jurišno-izvidnički mlazni zrakoplov dizajniran i izrađivan u Jugoslaviji 1960-ih. Izgledom podsjeća na G-2 Galeb na čijoj osnovi je i nastao.
U vrijeme kada je projektiran, Jastreb se uglavnom koristio kao mlažnjak za obuku pilota i izviđanje, iako se mogao koristiti za napade na cijeve na zemlji jer je primarno bio dizajniran kao jurišni zrakoplov. Najveća razlika između J-21 i G-2 Galeba je uklanjanje stražnjeg sjedala, snažniji motor i ugradnja dodatne treće strojnice u nosu.
Jastreb se proizvodio u zrakoplovnoj tvornici Soko, u Mostaru, sve do 1980-ih. Koristio se u Jugoslavenskom ratnom zrakoplovstvu, sve do raspada Jugoslavije, kada prelazi u zrakoplovstva Republike Srpske te Srbije. Određen broj zrakoplova prodan je Libiji te se još uvijek koriste.
J-21 Jastreb se intezivno koristio u ratu tijekom 1991.-1995. posebno u Bosni i Hercegovini.
Nakon rata, ugovorom o smanjenju vojnih snaga, SR Jugoslavija umirovila je preostalih 66 Jastrebova. Danas još leti samo nekoliko primjeraka u zrakoplovstvu Republike Srpske.
U vrijeme prvih ratnih mjeseci sada već daleke 1991. godine, Jugoslavensko ratno zrakoplovstvo masovno je koristilo jurišnike J-21 Jastreb za napade na postrojbe hrvatske vojske. Bilo je to vrijeme žestokih borbi za osvajanje vojarni od strane hrvatskih snaga, tada službenog naziva Zbor narodne garde (ZNG) uz istovremeno povlačenje postrojbi JNA iz priobalnog dijela Hrvatske. Tenkovi vojske JNA su s položaja blizu Šibenskog mosta otvorili vatru po gradu i prilazima gradu. Zrakoplovi su više puta bombardirali Šibenik i Vodice. Hrvatske snage su se žilavo branile, cijeli dan su trajale teške borbe, a prema neprovjerenim podacima srušena su tri zrakoplova i jedan helikopter JNA. Vojarne JNA su u potpunom okruženju.
Pripadnici ZNG i MUP-a toga dana osvajaju Remontni zavod "Velimir Škorpnik" (gdje se predalo oko 100 vojnika) i vojarnu "Kuline" kod Šibenika. Hrvatske snage dolaze do jedne raketne topovnjače, dva zastarjela raketna čamca, a zarobljavaju i jedan torpedni čamac, tri patrolna čamca, osam desantnih jurišnih čamaca te pet desantnih minopolagača.
Svi zrakoplovi srušeni su lakim protuzrakoplovnim topovima ili prijenosnim raketnim sustavima tipa "Strela" i "Igla". Jedan od njih, mlazni jurišnik tipa J-21 Jastreb iz 97. avio brigade 240. lake bombarderske eskadrile kojim je upravljao 27-godišnji pilot Valter Juršić srušio se u more u uvali Movat nedaleko Rogoznice. Pilot nije iskočio.
Stanje olupine i ronjenje:
Ostaci aviona nalaze se razbacani u širokom krugu na pješčanome dnu na dubini od desetak metara. Pri dobroj vidljivosti dijelovi aviona mogu se lako uočiti i s površine. Po stanju ostataka može se zaključiti da je pogođeni avion velikom brzinom udario u morsku površinu jer se od siline udarca potpuno razbio, a njegovi dijelovi razletjeli su se u krugu od stotinjak metara. Na dnu se može naći razbijene i posve deformirane dijelove trupa i motora, zgužvanu oplatu, savijene dijelove glavnog krila te razne električne sklopove.
Posebnu pažnju privlači rep aviona, na kojem se na okomitom stabilizatoru još uvijek dobro vidi jugoslavenska trobojka s crvenom zvijezdom. Nažalost, serijski broj koji je ključ za točno utvrđivanje identiteta aviona koji je bio crnom bojom ispisan iznad trobojke jedva se nazire i ne može se više sa sigurnošću pročitati.
Najbolje očuvani dijelovi su noge glavnog podvozja i potkrilni lanseri za rakete. Na nogama podvozja nedostaju kotači s gumama, koji su otpali od siline udarca, ali su amortizeri u dobrom stanju.
Nedaleko krila, djelomice ukopani u pijesak su lanseri za nevođene rakete zrak-zemlja. Oni su bili obješeni pod krilima na posebnim nosačima, a ispaljivanje raketa vršilo se električnim putem, nakon što bi pilot avion precizno usmjerio prema cilju. Njihove četiri cijevi za rakete su prazne, što je znak da ih je pilot ispalio prije nego što je bio pogođen.
J-21 Jastreb jedan je od malobrojnih podmorskih spomenika Domovinskog rata koji je započeo 1991. godine i trajao punih pet godina, a čiju će krvavu bilancu Hrvatska još dugo pamtiti.
LEGENDA JASTREB NA DNU.jpg
LEGENDA JASTREB KARTA.jpg
LEGENDA KOMADI RAZNI.JPG
Na dubini od desetak metara dijelovi aviona mogu se uočiti i s površine
LEGENDA LANSER1.JPG do LANSER3.JPG
Djelomice ukopani u pijesak su lanseri za nevođene rakete zrak-zemlja
LEGENDA REP2.JPG ili REP3.jpg
Jugo-zastava na repu Jastreba J-21
LEGENDA MOTOR1.JPG
Na dnu se može naći posve deformirane dijelove trupa i motora, zgužvanu oplatu, savijene dijelove glavnog krila te razne električne sklopove
LEGENDA JASTREB-LOKACIJA .jpg
Neprijateljski zrakoplovi srušeni su lakim protuzrakoplovnim topovima ili prijenosnim raketnim sustavima tipa "Strela" i "Igla"
LEGENDA JASTREB NA SLIJETANJU.jpg
Jastreb pri slijetanju